פיתוח מוצרים

פיתוח מוצרים בתחום המזון
פיתוח מוצרים"- צירוף של שתי מילים פשוטות ויחד עם זאת כל כך גדולות, מאחורי שתי מילים אלו מעורבים: תקציבי ענק, אנשים רבים, טכנולוגיות, מערך שיווק, ורק בקצהו של התהליך נמצא הלקוח, שכלל לא בטוח שיקנה את המוצר.

"פיתוח" (הגדרה מילונית): עיבוד, הכשרה, הכנה, תשתית, קידום, התקדמות, קדמה; התרחבות, גדילה, התעצמות, התפרשות, התפשטות

איך נולד תהליך פיתוח המוצר?
רוב המוצרים מתחילים במוחנו, שם נרקם הרעיון, לפעמים הוא מגיע כדרישה מהשוק, לפעמים זהו צורך שהחברה מזהה אצל הלקוחות,כדרישה של לקוח, לפעמים אנחנו נחשפים למוצר כלשהו בתקשורת ומיד רוצים להעתיק אותו ולפתח משהו דומה וטוב יותר. אנו בחברה עוזרים ללקוחות להבין הן את הצורך של השוק והן את היכולות של השוק או המפעלים לתת להם את התשובה לבקשות שלהם.

איך נולד מוצר חדש:
השלב הראשון ליצירת מוצר חדש מתחיל בסיעור מוחות, מתכנסת קבוצה של אנשי החברה לישיבת פיתוח, הכוללת נציגים של המחלקות השונות, בהן מחלקת השיווק, המכירות, הטכנולוגיה, השף, ומנכ"ל החברה.
במסגרת הפגישה מעלים רעיונות לפיתוח המוצר החדש, כאמור, הדרישה מגיעה מהשיווק או ממנהל המכירות. לאחר שעלה הרעיון על כל אחד מהמנהלים לעשות תחקיר משלו, כדי להבין למה הוא זקוק על מנת לייצר את המוצר. אחרי שליקט את המידע הרלוונטי לתחום שלו, מתכנסים שוב לישיבה הבאה, בה, כל מנהל מגיע עם דרישותיו כגון: עלויות, חומרי גלם, לו"ז וכו'.

במקביל, בודק טכנולוג המפעל אם ביכולת המפעל, לייצר את המוצר החדש עם הציוד הקיים ואיזה ציוד יעודי מחייב המוצר החדש, כמו כן, נבדקות עלויות המצרכים למען המוצר. לאחר הישיבה השלישית או הרביעית מתקבל אב טיפוס של המוצר, לפעמים הוא מיוצר מעבדתית ולפעמים יוצא המוצר ישירות מקו היצור.

ברגע שיש אב טיפוס, הוא עובר למחלקת השיווק שם נבדקת יכולת, רצון ומוכנות השוק למוצר החדש, הבדיקה נעשית באמצעות קבוצת מיקוד, דרכה לומד השיווק על הרגלי הציבור בשימושים למוצרים דומים למוצר המיועד, במקרים שמדובר במוצרים לשוק המקצועי,  נעזרים בחברות חיצוניות, לדוגמא, חברתנו נותנת שירותי הטעמה לשפים בבתי מלון ומסעדות. שם, נערכים גם מבחני טעימה שבעקבותיהם חוזרים למפעל ומבצעים את השינויים שנדרשו מהשוק (קבוצת המיקוד) כגון טעם, גודל, מרקם, אריזה ועוד....

כשיש מוצר סופי המאושר ע"י כל הנוגעים אליו, עובר המוצר למחלקת השיווק ולאגף המכירות להמשך השקתו לשוק. 

שידרוג מוצרים:
בכל חברה יש מגוון רחב של מוצרים, אולם, רק מספר קטן של מוצרים נמכרים טוב, שאר המוצרים נחשבים למוצרי מדף. המון מנהלים מתעלמים מבעיה זו ובשעת מיתון או קיצוץ, מעדיפים להוריד את המוצר הנכשל מהמדף. אותם מנהלים, לא לוקחים בחשבון שגם הפסקת יצור ושיווק של מוצר קיים, עולה הרבה כסף. במקום זאת, היו יכולים לקחת את המוצר הקיים ולנסות לשדרג אותו על ידי תהליך של הבנה ולמידה על הגורמים לכישלון שלו.

ישנם מספר גורמים לכישלון של מוצר:

  • הקדמת זמנו.
  • לא טעים.
  • האריזה לא נוחה ומושכת.
  • יש מקרים בהם אין באמת למוצר זכות קיום (רק כי יצא כמוצר המתחרה בחברה אחרת).
  • לאחר שלומדים את בעיות המוצר, הוא חוזר למפעל למקצה שיפורים ולהשקה מחודשת ורועשת של מוצר חדש או מחודש.

 

הוזלת מוצרים:
לאחר שבנינו לנו מערך מוצרים, רצוי לערוך בהם רענון (פעם בשנה). למשל, ניתן להוזיל את אחד המוצרים בעלותו הישירה למפעל. לפני שמתחילים בתהליך ההוזלה והשינוי, רצוי לבדוק עם המכירות והשיווק, האם יש להם צרכים נוספים, הערות, תגובות או בקשות הקשורות למוצר בזמן שהיה על המדף בשוק.

על מנת לבדוק עלויות, יש צורך בהפעלה של מחלקת הרכש והטכנולוגיה שיבדקו עלות נכונה למוצר בזמן נתון - אריזה, חומרי גלם וכו'.

כשבוחנים את חומרי הגלם, עומדות בפנינו שלוש מטרות. האחת - להגיע לאותה איכות שהצרכן מכיר ואם יש צורך לשפר אותה, השנייה - להאריך את חיי המדף של המוצר, והשלישית - להוריד עלויות של כוח אדם בשעת יצור ואריזה.

אזרוח מוצרים:
בהיותנו כפר גלובלי קטן, מוצרים רבים מחו"ל מגיעים גם לשווקים בארץ. על מנת לשווק אותם בארץ, הם נדרשים לאזרוח.
אזרוח מוצרים - התאמת מוצר מסוים לקהל היעד באותה ארץ בה ישווק. על מנת לאזרח מוצר, עורכים לו מבחני טעימה, מראה ובודקים את מידת הצורך והחדשות שהוא מביא איתו.
אחרי שיוצאת חוות דעת מסודרת, מסיקים מסקנות, ברוב במקרים, יש צורך בנסיעה לארץ מוצאו של המוצר על מנת לקבל עזרה שם בפיתוח הטעם שמתאים לקהל היעד. במאמר מוסגר אני יכול להגיד שגם האירופיים והאמריקאים מתים על הטעמים שלנו.

כשרויות מהודרות למוצרים:
אם מדובר ביצירת מוצרים חדשים, בשידרוג מוצרים קיימים או באזרוח מוצרים שעולים לארץ, לרוב, קיימת בעיית הכשרות. בעיה שמתעוררת בעקבות שימוש בחומרי גלם שאין עליהם כשרות גבוהה, אלא רק כשרות של הרבנות, שלקהל לקוחות גדול, היא לא מספיקה. אותו קהל, דורש מוצרים עם כשרות מהודרת. ולכן יש צורך שוב לחזור ולעבוד על המוצר על מנת להשיג את הכשרות הרצויה.

למה בעצם שף פיתוח מוצרים?

בכל אחד מהשלבים שדברתי עליהם יש צורך בשף פיתוח מוצרים.
משלב הרעיון -  שף פיתוח מכיר את השוק בדרך שונה מכל אחד אחר מאנשי הצוות.
בשלב השיווק -  השף נכנס ועוזר לשיווק לפתח רעיונית דור המשך או מספר מוצרים נוספים למוצר או לרעיון שעלה.
בשלב הטכנולוגי - השף יכול לתרום בפיתוח הטעמים והתאמתם לטעם השוק או הלקוח מתוך היכרות עם חומרי הגלם וצורת העבודה של הציוד.
בשלב מבחני השוק או מבחני הטעימה- יש חשיבות גדולה לשף בעזרה לפיתוח ולבסוף, השף יכול לתרום רבות בחשיבה המקצועית בתחום האריזה וארוך חיי מדף .

לסיכום:
הבסיס לפיתוח וצמיחה של כל חברה עובר דרך המוצרים שלה, מסיבה זו, המוצרים חייבים להיות מוקפדים ומדויקים. עבודה רבה מושקעת בנושא זה, בתהליכי בניית הרעיון - שלב סיעור המוחות, בניתוח הפוטנציאלי של המוצר - חשיבה האם המוצר נכנס נכון לתמהיל מוצרי החברה (ניתוח שיווקי), בניתוח טכנולוגי של יכולות הביצוע של המפעל, מבחני הפיילוט, מבחני שוק, הפצה, מסחור, ובסופה של הדרך, לאחר כל התהליך המייגע שעבר המוצר הוא עומד למבחן המציאות, בו מחליט הצרכן האם לקנות אות המוצר או לא.

כמו כן, לא כל שף שעוסק בבישול יודע גם לפתח מוצרי מזון, לזה נדרשים ידע רב ומקצועיות שנרכשים ונלמדים במהלך שנים רבות.

אודותינו

הבעלים: שף מחקר ופיתוח גלעד דולב ובעל תעודת דירקטור מוסמך. החברה מציעה שירותים, לחברות בתחום המזון, בפיתוח מוצרים חדשים ושידרוג מוצרים קיימים. באיזרוח מוצרים מחו"ל לטעם המקומי. עזרה בשינוי סוגי כשרויות. ביקורות למכרזים ועזרה בהכנתם. ביקורות של בטיחות מזון, ומציאת פיתרונות. 

הדרכות

אחת הבעיות הגדולות של החברות, היא חוסר הזדהות של עובדיה עם מוצרי החברה. הבעיה היא שעובדי החברה לא קונים ולא ממליצים על המוצרים ולעיתים רבות גם כלל לא מכירים את מגוון מוצרי החברה. צוות המכירות לא יודעים לפצח לקוח מוסדי או שף במסעדה, אנחנו נעזור לכם ונלווה את האיש מכירות לצורך זה.

פרטי יצירת קשר

קשת 38 ראש העין 4861163 

טלפון: 03-9014949

נייד: 054-7733738